mandag 28. august 2017

Liljer igjen, noen fargeeksplosjoner, en rosehistorie og en bukett.

Lilium lankongense er ikke den største liljen i hagen, men kanskje den vakreste? Elegant bøyer den kronbladene bakover. Dette er en liljeart fra Kina.

 Sart i fargene er også denne navnløse orientliljen bak i langbedet.


Forrest i samme bed troner trompetliljen 'Pink Perfection'. Bak kan vi skimte enda høyere Lilium henryii.

Lilium longiflorum 'Easter Morn'  er også blitt et fast innslag i august-hagen.

Akkurat nå er det bare å plukke favorittblomster til vaser av hjertens lyst! Georginer (Dahlia), pyntekorg (Cosmos bipinnatus) og blomstererter (Lathyrus odoratus). En korianderkvist er puttet imellom. I bakgrunnen sees Dahlia 'Petra's Wedding', som vokser i en krukke på terrassen.

 I skyggebedet trodde jeg at det vokste to Lilium 'Triumphator'. Men dette er jo ikke den! Heldigvis har jeg et ganske bra kart over liljene i hagen. Dette er en OT-hybrid, altså krysning mellom orientalsk og trompetlilje, også kalt orientpet. Navnet er 'Forbidden'

 Men her er den populære og høyreiste liljen 'Triumphator'.

En riktig mørk pompom-Dahlia gløder i kveldssola.



 Relativt glødende er også fargen på ildblomkarse (Tropaeolum speciosum) som har overtatt i rosetårnet.

Kordes-rosen 'Aloha' har allerede rukket å få en historie i hagen. Den frøs helt ned et år, og opp kom et villskudd. Villskuddet rev jeg av, og med håp i hjertet om å få den vakre rosen tilbake, lot jeg rota stå. I vår kom et bittelite skudd. Jeg myste mistenksomt på det, og tenkte kanskje det var et nytt villskudd. Men vokse fikk det, og voila: Skjønne 'Aloha' er tilbake på plass i det lille rosetårnet 😍

Deler hos Mersad med Through My Lens,
All Seasons
og hos Macro Monday 2 

30 kommentarer:

  1. You captured the softness of the colours so beautifully!

    -Soma

    SvarSlett
  2. Hej Villrose!
    Så fina liljor, väntar och väntar på att min Roselily Annika skall slå ut, ser nästan ut som att knopparna torkar. Skönt att Aloha kom tillbaka, den är vacker.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Marika!
      Tusen takk. Sørgelig med Roselilly Annika, som er så fin. Min er i ferd med å slå ut. Noen få av lijene mine har også slike uttørkede knopper. Vet ikke hva det skyldes. Kanskje det vanskelige været med lang tørke avløst av mye styrtregn? Veldig glad for Aloha :) Tydelig en viljesterk rose, og det er bra.
      Ha det så godt!
      Irene

      Slett
  3. The colors and textures of these flowers are gorgeous! They make me anxious for spring to arrive.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you :) Oh, lucky you are waiting for spring....

      Slett
  4. So beautiful and I was amazed to see your wonderful Tropeaolum speciosum in bloom. Sigh......I tried this one several times but unfortunately they don't like it here in my garden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks a lot! It is my fourth try. Now it is very vigorous, almost like weed... The secret is to plant as deep as possible.

      Slett
  5. Vakkert med liljer og dahlia! De hvite store orientalske liljene er så fine. Jeg nyter dine, og jeg er misunnelig på lankongense. Den er helt nydelig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! Ja, den er litt misunnelsesverdig... (men husk at du har de flotteste solhatter og Iris som jeg bare kan drømme om).

      Slett
  6. All these lilies are stunning! Thank you so much for sharing the beauty in your garden with All Seasons! I think I like how the petals of the first one bend back, the most. But the flower peas, dahlia and rose have different kind of beauty! Enjoy these two weeks, before we will "see" each other back at All Seasons again

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks a lot :) It is a very special lily. It is a good ting, that there are many expressions of beauty. A bit scary that August have come to an end, but enjoy happy late summer days!

      Slett
  7. Helt underbara liljor! Dahliorna är också mycket vackra.

    SvarSlett
  8. Hei. Nydelige bilder av liljer. Jeg blir helt betatt. Fin dag til deg. Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Du verden, takk skal du ha :) Og ha en fin dag!
      Irene

      Slett
  9. Hei Villrose

    Flot flot lankogense! Den har jeg ikke prøvet heroppe - måske man skulle?
    Og alletiders at din aloha klarede sig - en festlig glad rose!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Karsten!

      Den er definitivt verd et forsøk. Den vokser jo normalt i 3000 m høyde.
      Festlig rose, ja :) Og livskraftig.

      Ha en fin dag videre!

      Slett
  10. Jag gillar verkligen alla dina liljor men L. longiflorum är min favorit. Har haft den själv för många år sedan.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det vil alltid være noen favoritter, selv om alle har noe spennende eller fint ved seg.
      Irene

      Slett
  11. Mmm! Lilium Lankongense var en skikkelig juvel! :-D
    Jeg har dessuten kjempesans for ildblomkarsen din! Jeg har flere ganger forsøkt å etablere den i svenskehagen min, men har aldri lykkes. Da er det ekstra hyggelig å se bilde av den hos deg, så jeg vet hvordan den egentlig skal se ut :-)
    Ha en fortsatt fin dag.
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant ;)
      Jeg har også prøvd Ildblomkarse flere ganger. Til slutt knekte jeg koden med å plante den så dypt jeg var i stand til å grave. Da tok den helt av. Du må gjerne få et rotskudd om du kommer forbi...

      Slett
  12. Takk for Lilje-rushet du byr på! En sann fornøyelse. Har du noe spesielt sted du like å kjøpe dem og som du vil tipse om?
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Grunnlaget ble faktisk lagt med en hel del løker fra nettbutikken Hageglede https://hageglede.no/
      Senere ble jeg med på noen private importer fra Canada og England. Ellers har http://www.langangenplanteskole.no/ mye spennende liljer fra Latvia, som virkelig har folk som krysser fram mye fint.

      Slett
  13. Hej!

    Vilka flotta liljor som skänker glädje i sensommarträdgården, mycket vackert! Och eldkrassen är väldigt speciell när den blommar. Jag har aldrig prövat den, vet att den kräver lite omsorg men jag skall nog testa någon gång.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Tusen takk :) Den krever egentlig bare å plantes riktig dypt. Når den først har etablert seg, dukker det opp skudd alle steder...

      Slett
  14. Så skjønne liljer. Lurt med kart over plantene. Det har jeg tenkt mange ganger, men aldri laget... Litt ergerlig til tider!
    Så heldig du var med rosen. Det er så trist å miste dem, men så blir man desto lykkeligere når de likevel overlever.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk. Ja, det skjønte jeg heldigvis raskt, da det tok av med hagegalskapen... Når jeg bestiller planter og løk, lager jeg også lister med bilder, og føyer til planter jeg kjøper. Planlegger plassering, og noterer etter hvert hvor de står på arkene. Me-eget nyttig.
      'Aloha' var jeg veldig glad i, så det var et svært hyggelig gjensyn :)

      Slett