torsdag 7. januar 2016

Drømmer, planer og forventninger til hageåret 2016!


Håper at rosene jeg har plantet på de umuligste steder skal fortsette å trives og blomstre. For eksempel 'Raubritter,' som klorer seg fast på toppen av en nordvendt skråning, nærmest innunder en koreagran...


...at det skal bli en feiende flott løkblomstring til våren! Tror dette er 'Gavota'. Har i hvert fall lagt et godt grunnlag i form av hundrevis av løker i høst.


...at jeg skal finne og gjennomføre en varig og god måte å merke alle plantene på. For eksempel alle de flotte liljene, som 'Night Flyer' her. Siste forsøk med metallmerkepinner ble totalt mislykket, da den "værbestandige" svarte tusjen fadet bort av sola. Skrekk og gru!


 ...at jeg slipper å slå opp i permene med kart over for eksempel liljene når jeg eller noen andre lurer på hva dette er. 'White Heaven' står det på arket.


...at jeg besinner meg veldig med staudesåing i vinter. Gudeblom (Dodecatheon meadia) ble jo riktig vellykket. Plantet ut og greier. Det samme gjelder ikke en rekke andre som fortsatt står i potter. Stakkars. Og så må jeg ikke plante mer før jeg vet om det er plass!


...at vi slipper slagregn akkurat når peonene står på sitt fineste. Paeonia 'Sorbet', for eksempel, fortjener å utfolde seg i all sin prakt så lenge blomstringen varer!


...at flere roser og klematis velger å blomstre samtidig. Det er så fi-int! Her er det en gren av 'Charles de Mills' som har funnet sammen med Clematis 'Hagley Hybrid'.


...at 'Lykkefund' klatrer helt til topps i morelltreet :)


...at jeg får klipt grundig ned de rosene som trenger det. For eksempel gallica-rosen 'Duchesse de Montebello'. Trodde jeg tok nok i fjor, men jammen vokste hun opp igjen til et par meter før jeg fikk snudd meg.


...at jeg får ryddet opp litt der enkelte roser skygger for hverandre. 'Tuscany' og 'Perennial Blue' med flere kjemper om plassen.


...at jeg klarer å finne flere gode partnere og får flyttet dem sammen. Som for eksempel rosen 'Herkules' og stauden kattemynte Nepeta faassenii.

Ellers skal jeg absolutt fortsette å eksperimentere med dyrking i pallekarmer. Og håper at jeg endelig får gjennomført utskifting av den råtne baktrappa...

Hvilke planer har du?

Se flere drømmer og visjoner hos Pilgrim med Blommig Fredag
Deler hos Floral Friday Fotos
Deltar på Bloggparty hos Håkan i Malevik!

46 kommentarer:

  1. Håper du lykkes i alt du ønsker! Jeg håper at kulda ikke tar livet av alle rosene mine...;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! Nei, nå får snøen hjelpe til. Og så håper jeg vi slipper lange kuldeperioder nærmere 20 minus. Da ryker klatrerosene.

      Slett
  2. Så mange vakre planter du har i hagen din, spesielt rosene dine. Håper du når dine planer.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Planene er ikke større enn at de bør være mulig å gjennomføre. Bare jeg holder meg til dem, og ikke snubler i alle slags bestillingsfristelser...

      Slett
  3. Så mycket fint att drömma sig till. Härligt det ser ut. Nu är allt bara vitt, vitt, vitt. / Britt

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker :) Ganske fint ute i det myke, hvite. Men litt mer fristende å være ute når alt er grønt eller blomstrende!

      Slett
  4. Hei Villrose

    Glæden ved det der bliver successer, bliver paradoksalt nok større, af risikoen for at det netop ikke skal lykkes:)
    Roser på umulige steder lyder godt!
    Og liljen - ja, den ligner bestemt en Lilium regale... White Heaven er iøvrigt en longiflorum selektion og vil have det svært på vore breddegrader - holdt kun i en sæson for mig i Sverige.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Karsten!

      He-he, ja sånn er det jo!
      Rosene har ikke særlig valg her i hagen...
      Du har sikkert rett i at dette er kongeliljer. 'White Heaven' står lenger mot venstre, nær rosetårnet som skimtes på bildet. Ja, bedre merking må til. Kart og terreng stemmer ikke alltid ;)

      Ha en fin kveld!

      Slett
  5. Raubritter är bara så charmig och Gavota är en favorittulpan hos mig. Ha en skön helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. To trivelige sorter, det, ja :)
      God helg til deg!

      Slett
  6. Vilka fantastiska bilder på otroliga blommor.
    Det ger mig drömmar om riktigt fina planteringar.

    Trevlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Koselig å høre :)
      God helg videre!

      Slett
  7. Så fina blommor, både Pion och Liljor och rosor.
    Ha en fin helg!
    Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! Snart er vi der (i sommeren) igjen :)
      God helg!

      Slett
  8. Härliga bilder i underbara färger. Ett tips till dina etiketter, har samma erfarenhet, är att skaffa en liten printer och väderbeständig tejp. Det håller mycket bättre på sikt.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk, og tusen takk for tips! Trepinner som råtner, plastpinner som brekker eller er for små. Alt er prøvd uten særlig success. Men man gir seg jo ikke...
      Ha det så fint!

      Slett
  9. Så mange herlige roser du har. Dette blir så vakkert. Lykke til og god helg. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Roser er jo favoritten!
      God helg!

      Slett
  10. Rosor är ljuvligt! Det är lätt att så för mycket perenner...hjärtat vill ha mer än hjärnan. Lycka till med alla dina projekt i år!
    Milla

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker :) Ja, jeg står der ofte med en flott plante i hånden - og ikke noe sted å plante den...

      Slett
  11. Rosor är ljuvligt! Det är lätt att så för mycket perenner...hjärtat vill ha mer än hjärnan. Lycka till med alla dina projekt i år!
    Milla

    SvarSlett
  12. Vad vackert du gör med olika kompisar till rosorna!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjertelig takk! Forsøker hele tiden å finne fine partnere...

      Slett
  13. Lykke til med alle små og store prosjekter:) Jeg kommer til å be deg om noen rosetips når våren kommer. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! Bare spør, så skal jeg forsøke å svare :)
      God helg!

      Slett
  14. Det är inte omöjligt att du har rätt angående min växt. Bladen luktar litet konstigt precis som spikklubba också gör. Fast jag tycker att min syster borde ha kommit ihåg om hon tagit frön från sådan frukter. De är ju som taggiga bollar. Vi får se. / Britt

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du får se når den blomstrer! Blir spennende...

      Slett
  15. Lycka till med allt du hoppas på. Visst är det typiskt att man klipper rosorna för lite.
    Kram

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! Ja, lærer jo aldri! Noen skal virkelig klippes hardt til våren. Tror jeg.
      Klem

      Slett
  16. Den tulipanen ser veldig ut som Gavota. :) Den svarte liljen er utrolig fin! God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da sier vi det er Gavota! Angrer ikke på at jeg valgte den liljen. Den står til og med ganske skyggefullt. God helg!

      Slett
  17. Beautiful flowers !! It's nice to remember spring and summer !
    Have a nice weekend !

    SvarSlett
  18. Heisann! Alltid vakre blomster og skjønne bilder hos deg. Kommende sesong blir etter ønskene dine, enda en å glede seg over!
    Ha go´hælj ;:OD)

    SvarSlett
  19. So ein Gartenjahr muss gut geplant sein und das ist Dir bereits in der Vergangenheit sehr gut gelungen.
    Wunderschöne Fotos. Herzlichst, Nicole

    SvarSlett
  20. Så mycket vackert ... och liljan 'Night Flyer' är jättesnygg och bilden är magisk, liljorna liksom svävar. Hoppas alla dina drömmar slår in.

    Ha en fin söndag!
    /Anita

    SvarSlett
  21. Underbara bilder, härliga drömmar!
    Tänk så mycket som väntar... =o))
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvarSlett
  22. Med så mange vakre blomster i hagen forstår eg godt
    at du ser fram til neste sesong.
    Fin søndag frå Anne-Mari

    SvarSlett
  23. Det er gøy med planer for hagen, kjenner meg mye igjen der, men jeg har ikke så mye fint å se til som deg enda. Mye fint å se på i hagen din.

    SvarSlett
  24. Es sind hinreißend schöne Blumenbilder aus Deinem Garten. Liebe Grüße von Carmen

    SvarSlett
  25. Underbara bilder och fina planer!
    Ha en fin kväll!
    /Gunilla

    SvarSlett
  26. You have some amazing flowers in your garden. The Night Flyer Lily is especially stunning

    SvarSlett
  27. What delightful shots of this Eden of a garden!
    Many thanks for joining us at Floral Friday Fotos!

    SvarSlett