mandag 13. august 2012

Kushi Maya og noen til

En lilje jeg har hatt visse forventninger til, er denne:


'Kushi Maya' er kategorisert som en Nepalense-orientaler. Den ligner jo svært på arten Lilium nepalense, men er greiere å ha med å gjøre... Arie Peterse er foredleren bak denne også


Første året må jeg bøye meg ned for å se inni...Dufter som en orientaler om dagen, og nepalense om natten!


Og hvem har vi her? En mørk og mystisk trompetlilje. Finner vel ut av det.


Det har blitt litt flytting av roser de siste par årene. Flyttet to i dag. En som virkelig har kvittert for ny plassering, er 'Clair Rennaisance'. Hun kom fra en mørk og håpløs tilværelse, til en lysere framtid ved sin søster 'Helena R.' I sommer kommer blomst etter blomst :-) omgitt av sarte stjerneskjermer.


Liljen Landini har også fått selskap ton-i ton.


Solskinn i helga, og sol i den livlige rosen 'Mozart'.

Georginene er i farta, her representert ved denne glade, åpne sorten:


15 kommentarer:

  1. Flott blomstring hos deg! Kushi Maya var lekker!

    SvarSlett
  2. Det var virkelig en flott lilje! Jeg hadde en gang nepalense, men den overlevde ikke vinteren i drivhus. Landini og nyserot var et vakkert par :-)

    SvarSlett
  3. Sukk! Du og du for en flott lije Frk Maya er!

    SvarSlett
  4. Nydelige liljer og flotte samplantinger :)

    SvarSlett
  5. For noen farger...og de liljene
    var rett og slett lekre:) .

    SvarSlett
  6. ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ..... lekkert alt saman. Nydelige fargar:))
    Lilja Landini i den samplantinga var mystisk, flott.
    Ha ein deilig dag.

    SvarSlett
  7. Nydelig lilje `Kushi Maya`, og Landini likeså! Flotte samplantinger, og rosen omgitt av stjerneskjerm er utrolig flott!

    SvarSlett
  8. Du verden, dette var en flott lilje! Jeg merker meg navnet!

    Klem Vivi

    SvarSlett
  9. Nydelig bilder, planter og kombinasjoner!
    Hva har du sammen med Landini? Det var veldig flott :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er svart nyserot (Veratrum nigrum)!

      Slett
  10. Så flotte farger! Jeg tror jeg må prøve noen sånne liljer. Har noen få orientale liljer i år, men de du har er nok mye større. Ellers mye snadder i hagen din!

    SvarSlett
  11. Beautiful flowers, fantastic colours. I am greeting

    SvarSlett
  12. Tusen takk alle sammen, for herlige kommentarer :-D

    Kushi Maya er virkelig en flott lilje, og virker foreløpig som et meget godt alternativ til visse arter som sliter med overvintring hos oss.

    SvarSlett