søndag 5. februar 2012

Som selve solen...

...stråler min lille deltaker til Anne på Moseplassens gule X-faktor. Opp gjennom brunt løv under hekken, dukker den pluteslig opp tidlig på våren, Eranthis hiemalis eller vinterblom. Et like gledelig gjensyn hver vår, dette symbolet på at våren vinner over vinteren!

Resten av de gule kandidatene kommer her på rekke og rad. De beviser vel en gang for alle at det ikke er sant at undertegnende ikke har gult i hagen sin... Gult har lenge vært en smule upopulær farge blant mange hageentusiaster. Brukt på riktig måte er den likevel svært viktig i hagen! Solen spiller her i en av de vakreste rosene i hagen, Spinosissima-rosen Aïcha. Hun er oppkalt etter en arabisk prinssesse:

Nestemann er også et kjært gult vårtegn, Primula veris! Maria nøklebånd vokser vilt i hagen. Husker det var veldig stas å finne og plukke den i skogen da jeg var barn.

Ja, vår og tidlig sommer er høysesong for de gule. Påskeliljer, tulipaner, krokus, og narsisser som de søte under her kan vi ikke greie oss uten, vel?

Men gult er ikke alltid like lett å passe inn med planter i sarte farger. Impulsivt kjøpte jeg en sibirvalmue med hvit blomst som skulle i bed med den svært rosa rosen 'Brother Cadfael'. Glemte i farta at det kommer flere farger på hver plante. Frisk og gul sprang neste blomst ut, attpåtil med en frekk oransje stripe:

Jeg er veldig glad i blekgult, en farge som minner om måneskinn. Denne fargen er her i den attraktive Trollius 'Alabaster', en av hagens favoritter:

En annen fra "Måneskinsbedet" kommer her; Kirengeshoma palmata eller voksklokke. Synes disse plantene bidrar til litt mystikk i hagen.

Gult kan også fungere veldig fint i samplantinger. Under her har rosen 'Golden Showers' fått selskap av en blekblå melkeklokke:

Fra en hage utenfor Stockholm knipset jeg denne flotte samplantingen med prydgress og Rudbeckia:

11 kommentarer:

  1. Så mange fine gule planter du har i hagen! Likte spesielt godt din Trollius alabaster! Gule blomster er veldig velkomne etter en lang vinter uten noen særlige farger. Da trenger vi den vitamininnsprøytingen gule planter gir oss!
    Lykke til med vinterblomen!

    SvarSlett
  2. Gult er kult! Men oftest i andres hager.. Får ikke helt til dette gule jeg.

    SvarSlett
  3. Så mye lekre gule du har. Lykke til i konkurransen :)

    SvarSlett
  4. Flotte bilder! :)
    Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  5. Det var jammen mange flott gule bomster! Herlige bilder!
    Ha en kjempe fin søndag.

    SvarSlett
  6. nei her var det jammen flere ukjente sikleplanter. Superfine & kule :)

    SvarSlett
  7. Gult er flott om våren og lyser godt opp i hagen.
    Lykke til i konkurransen.

    SvarSlett
  8. Ja, jeg må snart si at jeg ikke liker gult ;-) Så mange flotte du viser frem.

    SvarSlett
  9. Nydelig! Riktig en fin
    samling med solblomster.

    Unn :)

    SvarSlett
  10. Gratulerer med finaleplass!!! Jeg ble veldig glad over å finne min røde blomst i finalen - så dette blir spennende :-)

    Lykke til!

    SvarSlett
  11. Gratulerer med finaleplass og lykke til! Eranthis hyemalis står med knopper her nå. Et skikkelig vårtegn!

    SvarSlett