onsdag 31. august 2011

Småsnask trosser uværet

Merkelig mye fint å se, tross total mangel på finvær...
Ikke så rent få er Dahlia (georginer). De har storhetstiden nå.

Dahlia 'Night Butterfly' titter fram mellom sprinklene i trappegelenderet. Den står i en stor krukke. Det gjør alle mine Dahlia, for å slippe unna ilske snegleangrep. Og det virker :-) Det går helt fint med både høye og lave sorter, men en bør ikke knipe på krukkestørrelsen. Bruker langtidsvirkende gjødsel.


Som et aldrende ektepar, står to av sorten purpursolhatt 'Swany' mot vindkast og elende...
Solhatter er kanskje øverst på topp-10-lista av høstblomstrende stauder!


Her har nydelige Dahlia 'Eveline' fanget et streif av kveldssol. Jeg mistet min 'Eveline' i en katastrofal mugghendelse her en vinter. Heldigvis fikk jeg fatt i nye knoller i vår!


Denne flekkete over kom merket 'Osirium', noe den ikke er. Derfor navnløs, om ikke noen tilfeldigvis...

Avslutter med kveldsfyrverkeri i form av kaktusdahlia'en 'Veritable'!






6 kommentarer:

  1. Nydelige dahlia og den første av dem er simpelt hen morsom! I likhet med deg vil jeg skaffe flere solhatter. Flere solhatter må til her og neste år begynner jeg med dahlia - blir stadig inspirert av mine medbloggere, hehe.

    SvarSlett
  2. Nydelige dahlia du har. Spesielt den hvite med et streif av lilla. Det blir nok investering i knoller neste vår tenker jeg.

    SvarSlett
  3. Ja, liker også den fargen og fasongen veldig godt. En god investering, sier jeg.

    SvarSlett
  4. nææ, så fine de var :)
    Alle sammen! Det var nå forsåvidt georginene jeg tenkte på, men den hvite solhatten er jo også en drøm, den står på ønskelista mi faktisk :)

    Everline er flott! Mor sine holdt også på å gå ut i vinter, mulig de ikke er så tøffe som de andre. Det er jo ganske stor forskjell på plantene når det gjelder overvintring.

    SvarSlett
  5. Å så nydelige! Har lyst på i min hage!

    SvarSlett