fredag 19. august 2011

Lille hjelper er borte

Det er tomt og stille i huset og hagen. Lille hjelper er ikke mer. Nær 14 1/2 år ble hun.

Tussi fikk en aktiv sommer før hun brått ble veldig dårlig. På forsommeren en herlig uke hos datteren i Trondheim, med mange fine turer både i og utenfor byen. Så hyttetur på fjellet. En knapp uke før hun ble syk var vi og snuste på gamle tomter der hun vokste opp.

Datteren og jeg ble enige om å plante en rose til minne om Tussi. Valget falt på Stanwell Perpetual; Robust, fin og trofast og med lang blomstringstid. Når Tussi ikke inspiserte tomtegrensene og passet på å holde "uvedkommende" (les katter, andre hunder, mus, rådyr, avisbud etc.) unna hagen, satt hun ofte ved denne plassen. Likte å se på at jeg styrte og stelte i hagen... Nå er det tomt og stille.



12 kommentarer:

  1. Trøsteklem. Det er kjempetrist når kjæledyra blir syke å dør.

    SvarSlett
  2. Trøsteklem fra meg også. Flott at dere planter en rose.

    SvarSlett
  3. Å, nei!

    Trøstehilsner i bøtter Og spann fra Snuffeldyret Og eier.

    SvarSlett
  4. Så trist. Veldig flott rose dere velger åplante som minne.

    SvarSlett
  5. Trøsteklem fra meg. Det er så ufattelig trist når kjære dyr som har vært rundt oss i mange år dør:( Men så godt at hun ble så gammel som hun ble. Kan tenke dere har mange gode minner fra henne. Så fint av dere å plante en rose. Klem Ellen.

    SvarSlett
  6. Tomheten og savnet etter en livlig skapning i huset er alltid stor. Nydelig rose til minne.

    SvarSlett
  7. Så heldig du er som har en så god firbeint venn i så mange år. Min synger også på siste verset 13 år gammel, og jeg frykter jeg snart kommer dit du er nå.
    Jeg har mistet hund før, og vet at man skal prøve å sette pris på tiden man hadde sammen, men det er søren ikke lett. Jeg kjenner det tungt i hjertet hver gang min ikke klarer å reise seg eller snubler på tur.

    Kjempefint å ha et så vakkert symbol i hagen! Det var en god ide!

    Stoooor trøsteklem fra meg!

    SvarSlett
  8. Ååå...noe så trist. Jeg får vondt i maven ved tanken. Å miste et elsket dyr som har vært en bestevenn er ufattelig vondt. Men i tomheten og sorgen er det en trøst at hunden har hatt et langt og fullverdig liv.
    Å plante en rosebusk til minne var en fin handling. Klem

    SvarSlett
  9. Så trist, så trist! Stor trøsteklem fra meg.

    SvarSlett
  10. Uff, så trist :(

    Hørtes ut som tussi fikk en fin siste sommer da, hun logrer nok fornøyd i hundehimmelen.

    -Klem-

    SvarSlett
  11. Takk for varme klemmer og trøstende ord. Som en venninne sa, som også hadde måttet ta farvel med sin hund: Det er ikke så mange som skjønner at man sørger over en nær venn og kjært familiemedlem.

    SvarSlett