onsdag 2. juni 2010

Speilsliternes tur - narsissene!

Narcissus Geranium

Må innrømme at jeg mer en gjerne dyrker og beundrer disse løkplantene som er oppkalt etter grekeren som var aldeles forelsket i sitt eget speilbilde...

Narcissus Pink Charm

De siste årene har "rosa" narsisser vært lansert. Sannheten er mye nærmere aprikos eller laks. Likevel, synes de er ganske lekre, jeg.

Narsisser kommer i mange underarter, størrelser og fasonger. De små botaniske, som er gode til forvilling er utrolig sjarmerende.

Tre søte små: Narcissus Minnow

Så har vi fylte, prangende sorter, som fyller sin rolle i hagen:

Narcissus Wawe

Kanskje er "vanlige" trompetnarsisser de aller fineste! Mount Hood har en flott lyskraft på litt skyggefulle steder.

Nær Narcissus Mount Hood

Utallige fargekombinasjoner er krysset fram, store og små trompeter, med og uten frynser. Som alltid, ender jeg opp med å dyrke litt forskjellig...

Narciss Ice Follies i midten

Litt molefonken fordi jeg ikke husker navnet?

Kunne gjerne satt ned løk langt innover i skogen. Siden løkene må graves dypt ned, og skogbunnen her er full av røtter, er det blitt med tanken. Foreløpig. Men her er en gjeng på vei inn i skogen, på rekke og rad:

8 kommentarer:

  1. Flotte løker, flotte bilder. Likte spesielt de på tur i skogen...

    SvarSlett
  2. Ja, og "stylterottene" har vel ikke sans for disse her?

    SvarSlett
  3. Masse herlige narcisser du har! :)
    Jeg liker dem også godt (bortsett fra når jeg venter i evigheter på at bladverket skal visne ned...)

    SvarSlett
  4. Kjære Villrose. Nå har jeg lett igjennom bloggen din og jeg har vært her mange ganger - selv om jeg ikke er så flink til å legge igjen kommentarer. Men - jeg kjenner deg jo, men skjønner ikke hvem du er :) Vennligst gi meg ditt navn. Jeg blir gal av sånt - hehe! Deilige roser du tok med. Jeg begynner forsiktig med Gallicarosene og Albarosene i år - så ser vi. Jenny Duval er død.... Vi snakkes iallefall. Har lagt meg inn som følger av bloggen din - og legger deg på listen min :) Hanne

    SvarSlett
  5. Nydelige narsisser! Jeg er også svak for dem. Og så er de mye flinkere til å komme igjen og igjen og igjen (og vokse i antall) enn f. eks. tulipaner.

    SvarSlett
  6. Så leit med Jenny Duval, Hanne :-0
    Her har i hvert fall Gallica'ene kommet seg velberget gjennom fimbulvinteren.

    Se ellers kommentar i bloggen din :-)

    SvarSlett
  7. jeg digger narcisser, både gamle erverdige og nyfancy sorter. Kjempefine vårblomster som er enkle å ha med å gjøre og som står en stund :) takk for titten!

    SvarSlett
  8. Jeg også, Anne! Og så har de deilig duft i bonus. Kjempefine å sette i vase også...

    SvarSlett