torsdag 5. november 2009

En hilsen fra sørligere strøk


Plumbago, eller blyrot kalles denne terrasseplanten som har valgt dette tidspunktet til å starte blomstringen sin. Den har blitt stående igjen der ute, siden den ser ut til å hamle opp med litt frost, hadde knopper, og er altfor diger til å få plass på plantegjesterommet akkurat nå. Der må først ryddes ut planter som skal til stua eller til kjelleren etter akklimatisering.

Verdens tøffeste ampelplante (Blodbeger, selvfølgelig, eller Rhodochiton atrosanguineus på latin) henger ganske uaffisert og pynter opp. Begynte å blomstre i mai om jeg ikke husker feil.. I år er jeg så stolt over å ha fått dem fram fra frø, helt uten hjelp :-)

De tre amplene svaier godt i vinden. Jeg også, på min uhyre korte hageøkt i 0 grader, og med horisontale hvite flak hvinende rundt ørene.

Har optimistisk gravd ned de (omtrent) aller siste frøplantene fra årsts sådd: Noen søte hornfioler, som ble sådd så sent som i august. De var store nok til utplanting. Har forært noen til en kollega, og fått noen mystiske spirer som skal være kjempeklokker, men minner mer om marsfioler. Vi krysser fingre for overlevelse, og følger spent med. Resten av fridagen skal brukes til rydding på planterom inne og annet huslig, tror jeg trallla.

8 kommentarer:

  1. blodbeger er flott ja, i år fikk jeg ikke opp frø, men i fjor hadde jeg en god gjeng i hagen :)

    Rart med disse trassigpompene som begynner å blomstre når sesongen er over... får håpe du får litt glede av den da.

    SvarSlett
  2. Blyrot er en av min barndoms potteplanter, lekker og lyseblå, en passelig liten utgave. I voksen alder så jeg den som en diger busk på en av Romas høyder. Din er formodentlig noe midt i mellom?

    SvarSlett
  3. Vel, jeg kan ikke skryte av diger busk, kanskje. Men temmelig omfangsrik til å vokse i potte. Liten busk, vil jeg si. Har sett større sørpå, ja.

    Akk, den som var på Romas høyder...

    Bedre lykke neste år, Anne ;-)

    SvarSlett
  4. Blodbeger!? GRR! Får den ALDRI til. Frøene spira ikke engang, verken ifjor eller i år... Drittplante! :))) Plumbago derimot, liker jeg - selv om den er litt ugressaktig. Den er forvist ut av hagens lune skjød, og pynter nå langs veien og nede på jordet. Herlig, sval blåfarge.
    God helg.

    SvarSlett
  5. Hi-hi! Jeg hoverer veldig med blodbegerplantasjen min i år!

    Har slitt, lirket og dullet forgjeves med disse frøa og spirene før. Neste år går det kanskje "åt skogen" igjen. Nyter suksessen så lenge jeg kan ;-)

    Orchis: Hvis du ikke duller med dem, får du det plutselig til :-) Hos meg spirte og vokste de voldsomt under lysstoffrøret på kjøkkenbenken.

    SvarSlett
  6. Blodbeger ble nedprioritert i vår hos meg. De krever mye og jeg hadde da mer enn nok å gjøre. Det ble et savn utover sommeren ja. Så selv om våren neste år blir minst like travel ska jeg så blodbeger.
    Nydelige bilder =)

    SvarSlett
  7. Det var to vakre blomster :) blodbeger er flotte.

    Her har også noen blomster kommet veldig sent, aner ikke hvorfor. Kjedelig når de blir tatt av frosten før de har kommet skikkelig i gang.

    Ønsker deg en fin kveld. Hilsen Margrethe

    SvarSlett
  8. Ja, nå har jeg ryddet plass til Plumbago'en på plantegjesterommet. Spraglene er flyttet til stua, trompetene til kjelleren, og Plumbago troner på en gammel pidestall foran vinduet. Spørs om den fortsetter å blomstre!

    Ute står fortsatt Cordyline og Agapanthus...

    SvarSlett