onsdag 2. september 2009

Velbegrunnede plantekjøp og sopplykke

Når gartneriet med norges største utvalg i stauder legger ned, må man handle.

Når hagen er full, flere kasser står på vent, og jeg har plantet så det gviner i hele år, da må det gode begrunnelser for å handle inn enda mye mer!

Så, her kommer lista fra Asker staudegartneri (foreløpig):
Hosta 'Sum and Substance': Praktsort som jeg har ønsket meg i flere år :-)
Heuchera 'Mint Frost': Bare navnet er dekorativt nok ;-)
Hosta tardi 'June fever': Slik en lekkerbisken må ma bare ha!
Hosta 'Great Expetations': Har store forventninger til denne (ha-ha)!
Coreopsis rosea 'American Dream': Har rett farge, og jeg mangler noe med den fasongen og som blomstrer lenge i hjørnebedet.
Platycodon grandiflora 'Hakone White': Nok en lekker sak, og så har jeg litt dilla på klokkeblomster.
Gaillarda aristata 'Burgunder': En god og lengeblomstrende staude. Den som er vanligst på markedet har en fargekombinasjon som ikke passer inn her. Oppdaget sorten 'Burgunder', og tenkte å skaffe frø. Nå stod den fiks ferdig foran nesa til en grei pris...
Miscanthus sinensis 'Strictus': Har lenge siklet på et prydgress med stripene på tvers. Så den i Myras hage på Forumtreffet. Og da var det gjort. MÅ-HA.
Thalictrum rochebrunianum: Nydelig bladverk, yndige blomster og flott høstfarge! Skal ved siden av mørkbladet Cimcifuga 'Pink Spike'.
Iris sibirica 'Thunkannock': En hvit iris til det hvite bedet, så klart :-)
Artemisa schmidtiana 'Nana': Sølvglinsende markdekker til bedet vis a vis inngangen!
Pulmonaria officinalis 'Sissinghurst White': Flott bladplante til et av skyggebedene..
Helenium automnale 'Red Gold': Trenger noe som blomstrer nå. Denne har utsøkte farger som passer ved den nye rosen Grace etc.
Geranium maculatum 'Elisabeth Ann': Eh - mangler denne.
Geranium 'Philippe Vapelle': Mangler denne også!
(Det kan nemlig ikke bli nok Geranium. Kjekke planter, som sneglene unngår)
Fortsettelse følger sannsynligvis...

O' lykke! Har nok fått med meg at mange har funnet rikelig med "skogens gull". Vi har vært på et par skogturer og speidet uten å finne. Men så snubler gubben over fine kantareller i skogen, bare noen få meter fra tomta :-D Aldri sett matsopp, og slett ikke kantareller der før. Gjett om det var godt!

5 kommentarer:

  1. Skal si du har litt av en liste... Så spennende med mange nye planter!

    SvarSlett
  2. Mange godbiter der, ja! Selv skulle jeg gjerne hatt den Miscanthusen! Har dilla på gress, skjønner du... :)

    SvarSlett
  3. Jeg får ikke kommet meg innover til Asker staudegartneri før i morgen, håper det ikke er helt utplukket! Nydelige planter du har fått med deg, Miscantusen er rålekker! Pulmonaria skal jeg ha også til et mindre skyggebed med Mahonia :) Eller tok du med alle? Hihi

    SvarSlett
  4. Du kan ta det med ro, Ninni. Langt fra utplukket. Bortsett fra det som var utplukket fra før. Siden de skal legge ned har de naturlig nok latt sorter gå ut i stedet for å lage nye/fylle på.

    SvarSlett
  5. ooohh, grattis med både planter og katareller. Ser ut til at det er mer kantarell enn vanlig i år - vi har i alle fall ikek funnet så masse her omkring noen gang.

    SvarSlett