lørdag 2. mai 2009

Eksotisk nytt

Nå tror jeg ikke mine egne øyne. Den 3 år gamle afrikaliljen står med to knopper på planterommet :-D . Kom for første gang med en blomsterstengel i fjor, men så sent at den ikke rakk å springe ut før den måtte inn...

Den flotte chili-planten som jeg kjøpte på hagegalstanden på Lillestrøm for et par uker siden, er nedkommet med en chili!! Stor stas, min første chili :-)

Ikke så eksotisk nytt:
Har raket "plenen" og ryddet noen flere bed. Gravd og gravd. Vært i brytekamp med noen forvokste beist av noen gamle rosespirea. Vekk med dem! Lei av å frisere hundre av dem hver vår.

Erstattet en med en av de vakreste rosene jeg vet: Jaqueline du Pre. Og en annen med den artige rosen Raubritter.

Akter å fylle noen av hullene med syrinhortensia etter hvert :-)

Flyttet en Rhododendron som sto ulykkelig til for snøbrekk. Og for tørt. Håper den får det bedre nederst i skråningen! Fortsetter planting, flytting & rydding i mårra.

3 kommentarer:

  1. Tar det tre år.... ååå - jeg har kjøpt Afrikalilje i år og tenkte jeg ville få blomst i år. Søren også. Takk for oppdatering - da blir jeg iallefall ikke skuffet!

    SvarSlett
  2. Det med blomstring på afrikaliljer (Agapanthus) varierer veldig. De blomstrer når de føler for det, enten det tar 0, 1 eller 4 år.

    Tålmodighet og lave forventninger er sikkert lurt. Verd å vente på :-)

    Og - ser ut som de elsker sparepærelys....

    SvarSlett
  3. Jeg er kjempemisunnelig! Mine Agapanthus er 6 år og har ikke blomstret siden jeg kjøpte dem. De har fått stell etter alle kunstens regler. I år er siste sjanse, blomstrer de ikke nå, er det over ut. Vil de ikke, så vil de ikke. Men blir jo ganske irritert på særingene... Det finnes vel flere typer Agapanthus, kanskje mine er av den ikke så villige sorten. Dan kan jeg sikkert glede meg til bilder av dine blomster i det minste!

    SvarSlett