lørdag 6. september 2008

Yesss!!


11 grader ute etter frokost fristet ikke så veldig. Men etter at jeg fikk på langstøvlene og hagejakka, og det ekle regnet ga seg, fant jeg at temperaturen i grunnen var bra for graving i hagen. Bedre enn i sommer, da jeg vaklet rundt som en zombie... Har lest på Hagegal, om en del som har skaffet seg særs rimelige 'Lykkefund' på Plantasjensalg de siste ukene. Fryktet jeg var for sent ute, men da jeg fikk tid til  svinge innom i går kveld, fikk jeg sikret meg et par (skulle jo bare ha en, men) utmerkede eksemplarer. Lengste skuddene høyere enn meg, og jeg rager 170 cm over bakken! Så de er allerede på god vei opp i hvert sitt frukttre :-)
Ser allerede for meg en sky av blomster i toppen av morelltreet. Å grave to dype, bøtteformede groper var bare barnematen i dag, etter all gravinga i sommer i min steinbefengte jord.
Og hva får jeg se innimellom klematisen 'Warzawska Nike' i espalieret under verandaen?? Jo der blomstrer (hurra!!) Viticella-klematisen 'Purpurea Plena Elegans'!! Det kom opp et lite skudd i fjor, etter Kivistik-importen, men jeg har ikke sett noe til den i år. Så et prakteksemplar på hagevandring hos Bodil L. i Bærum forrige helg, og da ble jeg litt sur for å ha 'mistet' min. Så var den der likevel :- D
Har ikke noe bilde av den ennå, men 'Warzawska Nike' er jo også fin.

4 kommentarer:

  1. Begge er lekre :-)
    Og takk for sist - jeg glemte jo rent å si tusen takk igjen for hugonis :-) Den klarer seg foreløpig fint, jeg har vært ute i dag og fjernet noen store stygge tistler og brennenesler rundt beina på ham. Grattis med blogg!

    SvarSlett
  2. Jeg har begynt å drømme om Purpurea Plena Elegans jeg også etter besøket i rosehagen på forumtreffet. Hmm - :mrgreen:

    SvarSlett
  3. Min Hugonis må tåle mye rart rundt beina. Plantet på 'naturtomten' oppå berget. Alle rosene jeg plantet der i sommer har kommet seg, men så fikk de med seg en dose god rosejord....

    Lene: Den må du bare HA ;-)

    SvarSlett
  4. Gratulerer med lykkefund! Jeg har egentlig planer om å okulere opp en sånn, men nå veit jeg ikke åssen det går.
    Og gratulerer med ny hagedagbok :) Da har jeg satt deg inn hageblogger listen :D

    SvarSlett